Kampagne vil få studerende til at bruge cykelhjelm





På trods af at cyklen er unges foretrukne transportmiddel, bruger kun 32 procent af de 16-25-årige cykelhjelm, viser tal fra Rådet for Sikker Trafik. Til sammenligning bruger 51 procent af alle cyklister hjelm.
For at ændre dette møder kampagnen "Hjelm to go" op på universiteter og uddannelsesinstitutioner med en pop-up shop, hvor de studerende kan købe en cykelhjelm til 200 kroner og samtidig få deres cykel tjekket gratis af en mekaniker. Formålet er at fjerne barrierer som pris, besvær og manglende tid, som ofte afholder de unge fra at anskaffe en hjelm.
Jakob Bøving Arendt, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, understreger, at det handler om at passe på de kloge hoveder: "Mange cykelulykker med alvorlige hovedskader sker i byerne og blandt unge. Derfor er det vigtigt, at vi får flere unge til at bruge hjelmen, så de passer på deres kloge hjerner – den skal jo holde hele livet."
ABUS og Fri BikeShop støtter kampagnen og fremhæver, at en hjelm kan være både sikker, stilfuld og billig. Studerende får samtidig mulighed for et gratis sikkerhedstjek af cyklen, så hverdagen på cykel bliver både lettere og mere sikker.
Kampagnen besøger i år Københavns Universitet Panum den 16.-18. september, Studenterhus Aarhus den 16. september og Syddansk Universitet Odense den 17. september.
Fakta: Cykelhjelmsbrug i Danmark (2024)
- Børn under 11 år: 94 %
- 11-15 år: 58 %
- 16-25 år: 32 %
- 26-60 år: 53 %
- 60+ år: 59 %
- Alle i bytrafik: 51 %
Praktisk info – Hjelm to go
- Københavns Universitet Panum: Blegdamsvej 3B, 2200 København N, 16.-18. sept., kl. 11-16
- Studenterhus Aarhus: Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus, 16. sept., kl. 11-16
- Syddansk Universitet Odense: Campusvej 55, 5230 Odense M, 17. sept., kl. 11-16



